Τετάρτη, 2 Μαρτίου 2011

ΒΙΒΛΙΟ - Jacobson

Ο Ηoward Jacobson είναι ο νικητής του βραβείου Booker 2010. Tο βιβλίο του ξεχάστε πια το καλό παιδί αποτελεί μια αντρική ματιά στις σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα.  Εξυφαίνεται ένας διαφυλικός ανταγωνισμός σε μια κρίσιμη καμπή της ηλικίας. 
Ο άντρας, ο Φρανκ Ριτς, μεσήλικας, κριτικός της τηλεόρασης, πετυχημένος επαγγελματίας, αναγνωρίσιμος κοινωνικά, αισθάνεται να πνίγεται στην καθημερινότητά του. Η ζωή του περνάει ένα τέλμα στη μικρή κωμόπολη που ζει. Φταίει άραγε η ηλικία που επιζητεί ο άντρας την επιβεβαίωση; Όσα περισσότερα χάνεις, τόσα περισσότερα ζητάς.
Η γυναίκα του, Μελ, είναι συγγραφέας πορνογραφημάτων για γυναίκες. Ένα επάγγελμα ερωτικό, ιδανικό για την ικανοποίση των ερωτικών φαντασιώσεων, κυρίως του άντρα. Τώρα όμως η Μελ δεν αντέχει τον άντρα της, δε θέλει την παρουσία του, η παρουσία του δεν της επιτρέπει ν΄ απολαύσει τη ζωή που της απομένει.
Και ποιο το αποτέλεσμα; Ο άντρας φεύγει, δραπετεύει, της αδειάζει τη γωνιά. Ο άντρας εξωθείται να φύγει, αναγκάζεται από τη γυναίκα. Η επιλογή του δηλαδή δεν είναι δική του, ενεργητική, μια προσωπική πρωτοβουλία. Κι από εδώ αρχίζει το ταξίδι. Μια περιπλάνηση στο χώρο και το χρόνο. Μια καταβύθιση στο παρελθόν. Ο άντρας φαίνεται πως εχει ανάγκη την ερωτική επιβεβαίωση συνεχώς. Ο Φρανκ έχει ανάγκη τη γυναίκα, μια γυναίκα, μια οποιαδήποτε γυναίκα, που θα τον γεμίζει σωματικά. Οτιδήποτε σχετίζεται με το σεξ, αποκτά μυθικές διαστάσεις μέσα στο μυαλό του άντρα.Κι όμως όσες γυναίκες κι αν έχει, τελικά αναζητά τη μία. Ίσως εδώ είναι η διαφορά ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα: ο άντρας είναι ανασφαλής, δε συνειδητοποιεί την αυτάρκεια, την αυτονομία, σωματική και πνευματική, που διαθέτει η γυναίκα, για να προσηλωθεί στους στόχους του. Ίσως τελικά συγχέει ποιος είναι ο στόχος και ποιο είναι το μέσο. Ο Φρανκ φαίνεται πως δεν ξεπερνά το αρχετυπικό δίπολο γυναίκα-πόρνη, γυναίκα-μητέρα. Και η ονειρεμένη απόδραση; Από τι θέλει να δραπετεύσει ο Φρανκ; Από τη γυναίκα του, τη ζωή του ή τον εαυτό του;
Έργο εξομολογητικό, ημερολογιακό ύφος σε τριτοπρόσωπη γραφή, σα να απευθύνεσαι σε ένα φίλο σου και να αποκαλύπτεις με μια δόση υπερβολής τα ανδραγαθήματά σου. Αβουλία, αυτοκαταστροφή, κυριαρχία του σώματος, αλλά και η ψυχολογία του Οδυσσέα, που γυρεύει μέσα από το ταξίδι του να ξανασυναντήσει την Πηνελόπη του να τον περιμένει.
Τρεις οι αφηγηματικοί χρόνοι: το παρόν του ήρωα είναι η περιπλάνησή του στις πόλεις της Αγγλίας. Το παρελθόν του είναι η περιπλάνησή του στις ερωτικές διαδρομές της προηγούμενης ζωής του. Και το μέλλον είναι η επιστροφή του στο σπίτι του με τη γυναίκα του.
Ένα βιβλίο ευχάριστο που εντάσσεται στην παράδοση του σατιρικού πανεπιστημιακού μυθιστορήματος και με πολύ καλή μετάφραση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου