Τρίτη 8 Μαρτίου 2011

ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ - Κάτουλλος

Ένας έρωτας - Ένας ποιητής 


H ερωτική ιστορία Κάτουλλου-Λεσβίας είναι μια από τις πιο φημισμένες αγάπης και πάθους στην παγκόσμια λογοτεχνία.Ο άτυχος έρωτας του ποιητή για μια γυναίκα πανέμορφη και έμπειρη, αλλά και κακής ποιότητας συγχρόνως, ενέπνευσε στον ποιητή αριστουργήματα ερωτικού πάθους, αγάπης και σεβασμού.

ποίημα 87
Καμιά δεν αγαπήθηκε στον κόσμο άλλη γυναίκα,
όσο η Λεσβία μου αγαπήθηκε από μένα.
ποτέ δεσμός δε βρέθηκε που νά  ΄χει τόση πίστη,
όση έδειξα εγώ στον έρωτα για σένα.



Ο Κάτουλλος γεννήθηκε στη Βερόνα το 84 π.Χ. από γονείς αρκετά εύπορους και της υψηλής κοινωνίας, αφού ξέρουμε ότι φιλοξένησαν επανειλημμένα τον Καίσαρα στο σπίτι τους στη Βερόνα. Στα 20 -22 του χρόνια ήρθε στη Ρώμη για σπουδές και σταδιοδρομία και τον βλέπουμε ξαφνικά μέσα στους κύκλους των μεγάλων της Ρώμης. Κάποιος από τους εξέχοντες φίλους του τον εισήγαγε στον κύκλο της Λεσβίας ή πιθανόν να την είχε γνωρίσει στη Βερόνα μαζί με τον άντρα της που βρισκόταν εκεί το 62 π.Χ. Η πρώτη του αντίδραση ήταν να γράψει, όπως πιστεύεται, το ακόλουθο ποίημα.

π. 51
Στα μάτια μου θεός θαμάζει εκείνος,
κι αν είναι όσιο, κι από θεός πιο πάνω,
εκείνος που αντίκρυ σου στέκει και ολοένα
σε βλέπει και σε ακούει
καθώς γλυκογελάς. Αλίμονο σε μένα,
τα λογικά μου φύγανε, γιατί, Λεσβία,
μόλις σε ιδώ δε μου απομένει
λαλιά στο στόμα,
παγώνει η γλώσσα μου και σ΄ όλα μου τα μέλη
λεπτή μαίνεται φλόγα, τα αυτιά μου
τιντινίζουν, νυχτιά σκεπάζει
δίδυμη τα μάτια.
Η αδράνεια, Κάτουλλε, οχληρή σου είναι.
Από αδράνεια αναπηδάς και γαυριάς υπέρβολα.
Η αδράνεια βασιλιάδες πριν κι ευτυχισμένες
έσβησε πολιτείες.


Πρέπει να σημειωθεί πως το όνομα Λεσβία είναι βέβαια ψευδώνυμο, όπως μας πληροφορεί ο Οβίδιος, ενώ το πραγματικό της όνομα είναι Clodia, όπως μας πληροφορεί ο Απουλήιος. Για την ταυτότητα της γυναίκας αυτής διατυπώθηκαν διάφορες απόψεις. Οι περισσότερες όμως κλίνουν προς την ταύτισή της με τη σύζυγο του Μετέλλου.Αν πράγματι ισχύει αυτό, τότε οι σχέσεις τους θα πρέπει να άρχισαν νωρίς και όσο ζούσε ακόμη ο άντρας της.

π.83
Η Λεσβία στον άντρα της μπροστά ένα σωρό μου σέρνει
κι ο μπούρδας χαίρεται με όλη την καρδιά του.
Μούλε, κοιμάσαι; Αθώα θά  ΄ταν, μόνο αν δε μιλούσε. 
Τώρα που αυτή γρυλλίζει και με βρίζει
όχι μόνο με σκέφτεται, αλλά, το πιο ερεθιστικό,
είναι και θυμωμένη. Αυτό θα πει πως καίγεται και βράζει! 

Οι σχέσεις όμως της Λεσβίας με τον ποιητή δεν ήταν ασφαλώς πάντα ρόδινες. Οι απιστίες της είναι πολλές. Ο έρωτάς της για τον Καίλιο Ρούφο έχει φουντώσει. Ανάμεσά τους θα μπουν κι άλλα πρόσωπα όπως ο Κόιντος και ο αισχρός και αιμομίχτης Γέλλιος.
π.91
Έλπιζα, Γέλλιε, πως δε θα μου φερόσουν σκάρτα
σ΄ αυτόν το θλιβερό κι άτυχο έρωτά μου.
Κι όχι επειδή σε γνώριζα ή σε θεωρούσα άντρα
που από ντροπές μπορεί να κάνει κράτη,
αλλά γιατί έβλεπα πως μήτε μάνα σου ήταν
μήτε και αδερφή αυτή που μ΄ έτρωγε ο έρωτάς της.
Όμως για σένα πάλι, και φιλαράκια νά ΄μασταν,
δε θά ΄ταν λόγος αρκετός, νομίζω.
Τούτο για σένα είν΄ αρκετό: χαρά σου υπέρτατη τα αίσχη
που έχουν μάλιστα και γεύση ατιμίας.

Άρρωστος, μαραζωμένος και απογοητευμένος από τους πάντες και τα πάντα θα ριχτεί στο κυνήγι των όμορφων αγοριών, θα συγχρωτιστεί με πόρνες, για να καταλήξει στα τριάντα χρόνια στο θάνατο.Ο Κάτουλλος είναι πια νεκρός. Τί απέγινε η Λεσβία; Τίποτε δεν μπορούμε να ισχυριστούμε με βεβαιότητα πέρα από το γεγονός ότι η έξοδός της από τη σκηνή είναι τόσο αινιγματική όσο και του Κάτουλλου, και ακόμη ότι το όνομά της έμεινε αθάνατο στις μεγάλες ιστορίες αγάπης εξαιτίας και μόνο του Κάτουλλου που την ερωτεύτητκε μέχρι τρέλας και την έκανε πιο γνωστή και από την ωραία Ελένη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου