Τρίτη, 15 Μαρτίου 2011

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - Δανάη

ΔΑΝΑΗ - ΚΛΙΜΤ
Δανάη 1907-08
O μύθος της Δανάης, που συνουσιάστηκε ο Δίας μαζί της μεταμορφωμένος σε χρυσή βροχή, έχει αποδοθεί πολλές φορές από σπουδαίους ζωγράφους. Ο Κλιμτ του έδωσε τα δικά του χαρακτηριστικά εξαλείφοντας όλα τα αφηγηματικά και εφήμερα στοιχεία. Αντίθετα, συνέλαβε την αρχέγονη στιγμή της σύλληψης - του Περσέα σύμφωνα με την αρχαία μυθολογία. Μέσα σ΄ ένα μοναδικό πίνακα ο Κλιμτ συνδυάζει το μύθο της "πανγονιμότητας" και την έμμονη ιδέα του για μια απολύτως αυτοδύναμη γυναικεία σεξουαλικότητα. Η σύνθεση αποτελείται από καμπύλα περιγράμματα και διακοσμητικά στοιχεία, που εξυπηρετούν απολύτως την ερωτική διάσταση του έργου, η οποία τονίζεται απο τις χρυσαφιές αποχρώσεις.
Η χρυσή βροχή που μπαίνει στο σώμα της Δανάης και τα διακοσμητικά στοιχεία προσδίδουν μια χροιά ιερής έκστασης σ΄ αυτό το αρχαίο μοτίβο. Η εμπειρία της σεξουαλικής απόλαυσης, την οποία εγγυάται ο ελκυστικός διάκοσμος, είναι κάτι παραπάνω από απλή ανταμοιβή. Πετυχαίνει κάτι που ένας άντρας σύντροφος δεν θα μπορούσε ποτέ να κάνει, μετατρέπει δηλαδή τη σάρκα της γυναίκας σε διακοσμητικό αραβούργημα - σε έργο τέχνης.
Η πιο σημαντική πλευρά του πίνακα δεν είναι τόσο η απόσταση που δημιουργείται από τη μετατροπή του γυναικείου σώματος σε διακοσμητικό στοιχείο, αλλά η ναρκισσιστική εσωστρέφεια που γεννάει αυτού του είδους τη μορφολογική αντιμετώπιση. Η γυναίκα βρίσκεται σε κατάσταση εκστατικής παραλυσίας ή κοιμάται. Μπορούμε, λοιπόν, να θεωρήσουμε ότι η Δανάη είναι απολύτως απορροφημένη από τον εαυτό της και τα ένστικτά της. Αυτό της δίνει αυτονομία από το θεατή. Η Δανάη είναι δημιουργημένη από ανδρικές φαντασιώσεις και τόσο απορροφημένη από τον εαυτό της, ώστε να μην υπάρχει χώρος για άλλο ερωτικό αντικείμενο εκτός από το ίδιο της το σώμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου