Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2013

Λέσχη Ανάγνωσης

Η λέσχη ανάγνωσης θα συναντηθεί την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών για να συζητήσουμε το βιβλίο "ΜΑΝΤΑΜ ΜΠΟΒΑΡΥ" του Γ. Φλωμπέρ. Σταθμός μας είναι η Γαλλία αυτή τη φορά μετά την Πορτογαλία και την Ιταλία. Έριξα μια ματιά και στο "ΠΑΠΑΓΑΛΟΣ ΤΟΥ ΦΛΩΜΠΕΡ" του Τζ. Μπαρνς. Και ομολογώ ότι φρέσκαρα τη ζωή του μεγάλου γάλλου συγγραφέα, περισσότερο με την επιθυμία να δημιουργήσω ... ατμόσφαιρα. Μια ωραία, λογοτεχνική ατμόσφαιρα. Αξίζει τον κόπο επίσης να δει κανείς και τα σημεία για τα οποία κατηγορήθηκε το βιβλίο και πέρασε από δίκη ο συγγραφέας της. Γαργαλιστική ήταν η σκηνή με την άμαξα που περιφέρεται έχοντας κατεβασμένα τα κουρτινάκια. Εξωτερική περιγραφή με ...εσωτερική ένταση. Αντιπροσωπευτικός και ο Ομέ, τύπος της εποχής. Αναμένω κρίσεις!


Δευτέρα, 21 Ιανουαρίου 2013

Μαθήματα Κλασσικής Παιδείας

Σκυτάλη στα μαθήματα κλασσικής παιδείας στο Μαξίμειο Πνευματικό και Πολιτιστικό  κέντρο παίρνει ο φιλόλογος Θωμάς Νότας. Τελικά είναι πιο δύσκολο να μιλήσεις για κάποιον, που τελικά είσαι εσύ ο ίδιος. Το θέμα που επέλεξα αγγίζει δύο πεδία ενδιαφερόντων μου: ένα βιωματικό και ένα επαγγελματικό. Ο έρωτας και η φιλοσοφία. Χρειάζεται να αγαπήσεις αυτό που κάνεις. Σαν γάμος από συνοικέσιο ακούγεται, αλλά τελικά χωρίς έρωτα ούτε να διδάξεις δεν μπορείς, αλλά και ούτε και να μεταφέρεις στον άλλο την όρεξη να κάνει αυτό που νομίζεις ότι είναι σωστό. Το κείμενο που θα παρουσιάσω είναι ο Φαίδρος του Πλάτωνα...Τελικά ο φιλόλογος γυρνά στον τόπο του εγκλήματος... στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Έρωτας και Φιλοσοφία λοιπόν....




Μεταφέρω από το δελτίο τύπου: 
Θέμα: 
Πλάτωνος «Φαίδρος»-Έρωτας και φιλοσοφία
(23-1 και 6-2 του 2013). 
Εισηγητής: Νότας Θωμάς, φιλόλογος


Μετά το Συμπόσιο πλατωνικό διάλογο περί έρωτος, που ανέπτυξε ο φιλόλογος Ζήσης Μητλιάγκας, θα παρουσιαστεί στους μαθητές του πνευματικού μας συμποσίου ένας σπουδαίος διάλογος του Πλάτωνα, «Φαίδρος», που πραγματεύεται τη σχέση έρωτος και φιλοσοφίας.
Εισηγητής θα είναι ο σταθερός συνεργάτης των μαθημάτων και μέλος της συντονιστικής επιτροπής κ. Θωμάς Νότας, φιλόλογος.
Πιο συγκεκριμένα, ο διάλογος «Φαίδρος» τοποθετείται από τους μελετητές στους σχετικά ύστερους διάλογους του Πλάτωνα, λόγω της ωριμότητας με την οποία παρουσιάζονται σ’ αυτόν οι θεωρίες Ιδεών και της διαλεκτικής.
Στο διάλογο αυτό ο Πλάτων δίνει την πληρέστερη εικόνα για το πώς αντιλαμβάνεται τη φύση της αληθινής φιλοσοφίας.
Η φιλοσοφία είναι μία ζωντανή διαδικασία μάθησης, που προϋποθέτει δύο ανισότιμους πόλους: το δάσκαλο και το μαθητή.
Η ερωτική σχέση είναι η ανθρώπινη δραστηριότητα που πλησιάζει περισσότερο σε αυτό το ιδεώδες.
Σαν τον εραστή που προσπαθεί να κατακτήσει το αντικείμενο του έρωτά του ο φιλόσοφος είναι διψασμένος για την αληθινή γνώση και αναζητεί τις κατάλληλες νεανικές ψυχές που θα του προσφέρουν γόνιμο έδαφος για τη σπορά των λόγων του.
Ο πλατωνικός εραστής στοχεύει μέσω της ερωτικής κατάκτησης στην πνευματική δημιουργία, που θα του εξασφαλίσει συμμετοχή στην αθανασία.
Αλλά και ο πλατωνικός φιλόσοφος από την άλλη έχει αντιληφθεί ότι η φιλοσοφία δεν είναι μοναχική ενασχόληση, αλλά δημιουργικός διάλογος με νεαρά και προικισμένα άτομα. Στη δική τους ψυχή θα εγγραφεί ο φιλοσοφικός λόγος, εκεί θα βλαστήσουν οι νέες ιδέες, που ίσως οδηγήσουν στην αποκάλυψη της αληθινής γνώσης των όντων.

Ο Θωμάς Νότας, με υψηλό παιδαγωγικό ήθος και άρτια επιστημονική κατάρτιση, στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης προσφέρει πολύτιμη βοήθεια στη νεολαία του τόπου μας που επιδιώκει πανεπιστημιακή μόρφωση.
Με τη συμμετοχή του και τις εισηγήσεις του στα «ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ» πλουτίζει το περιεχόμενο των εισηγήσεων, ωφελεί και τέρπει τους πολλούς συμπολίτες μας που τα παρακολουθούν.


Τα μαθήματα γίνονται κάθε Τετάρτη, ώρα επτά (7) μ.μ. στο Μαξίμειο Πνευματικό Κέντρο.
Συντονιστές των μαθημάτων είναι οι εκπαιδευτικοί: Ανδρονίδης Θεολόγης, Νότας Θωμάς και Χασιωτάκη Ειρήνη.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου 2013

Tο μυστικό της Έλλης- Θ. Γρηγοριάδης

   


Ο έρωτας συνεχίζει να είναι παρών και σ΄ αυτό το μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη.  Θαρρείς όμως και εξελίσσεται παίρνοντας μια άλλη μορφή, πιο κοινωνική θα έλεγα. Ερωτευόμαστε ανάλογα με τις κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν γύρω μας. Από έναν "πανερωτισμό" στον "Παλαιστή και το Δερβίση" περνούμε στον έρωτα της κρίσης. Αυτό που βιώνουμε ως οικονομική κρίση δεν έχει τη βάση της στην οικονομία, είναι μια κρίση βαθύτερη. Κρίση του εαυτού μας. Γι΄ αυτό και ο έρωτας που είναι  κομμάτι της συμπεριφοράς μας, αλλάζει και αυτός. Όχι ο ίδιος ο έρωτας, αλλά ο τρόπος εκδήλωσης. Ερωτευόμαστε διαφορετικά από τους γονείς μας, αλλά και τα παιδιά μας ερωτεύονται διαφορετικά από εμάς.
     Πως αλλιώς να αντιμετωπίσουμε το πρώτο φλερτ του Αντώνη απέναντι στην Έλλη; Μέσα σε μια λαϊκή αγορά του Ρουφ αυτό που τραβάει την προσοχή του Αντώνη είναι τα ψάρια της Έλλης. Όχι τα στήθη, όχι τα πόδια, όχι το σώμα, αλλά αυτά που κρατάει, τα ψάρια! Η πρώτη αφορμή, το σημείο εντυπωσιασμού. Ο έρωτας περνάει πρώτα από την κουζίνα κι έπειτα από το κρεβάτι. Τα ψάρια της Έλλης έχουν μεγαλύτερη ερωτική δύναμη από το κοκκινιστό της γυναίκας του Αντώνη. 
     Επειδή όμως ο έρωτας από μόνος του μπορεί να εξακοντίσει την υπόθεση σε πιο ακραίες εκδοχές, γι΄ αυτό υπάρχει και η κόρη του Αντώνη να δέσει τους δύο πόλους σε μια πιο "ανθρώπινη" σχέση. Η αγάπη άραγε γεννιέται από τα παιδιά; Τα παιδιά πάντως κατορθώνουν να βγάζουν αυτά τα αισθήματα προσφοράς που κρύβουμε μέσα μας. Ο "έρωτας" είναι κτητικός, η "αγάπη" όμως είναι πιο συλλογική. Άρα ο έρωτας του Αντώνη με την Έλλη αποκτά και τις ευαισθησίες και τους προβληματισμούς για την ύπαρξη και τη συνέχισή του. 
     Όπως όμως τα σημερινά παραμύθια έχουν ένα δύσκολο τέλος, έτσι και εδώ το τέλος μας επιφυλάσσει  το χωρισμό. Ένας χωρισμός γιατί πρέπει να γίνει κι όχι γιατί θέλουν να γίνει. Μια ιστορία ανθρώπινη, ότι όλα έχουν τέλος, και ο έρωτας και τα βάσανα και η κρίση και ο πόνος...Η ηρωίδα όμως, η Έλλη, πρέπει να διαθέτει τη δύναμη για να αντιμετωπίσει το τέλος. Τη διαθέτει όμως;

Τετάρτη, 16 Ιανουαρίου 2013

Mαθήματα κλασσικής παιδείας

Συνεχίζονται τα μαθήματα κλασσικής παιδείας ανοίγοντας το κεφάλαιο επιστήμη στην αρχαία ελλάδα. Μόνο οι σύγχρονοι άραγε έχουν το προνόμιο των επιστημονικών ανακαλύψεων ή μήπως η επιστήμη υπήρχε και στην αρχαία ελλάδα; 

 Μεταφέρω το δελτίο τύπου...........


Μηχανικές εφευρέσεις στην Αρχαία Ελλάδα
Εισηγητής: Ανδρονίδης Θεολόγης, καθηγητής Χημείας
- Επειδή οι Αρχαίοι Έλληνες ήταν γνωστοί για τα μεγάλα τους πνευματικά επιτεύγματα, υπήρχε η εντύπωση ότι στον τομέα της τεχνολογίας, κυρίως της εφαρμοσμένης, υστερούσαν.
- Η επιστημονική όμως έρευνα των τελευταίων δεκαετιών ανέτρεψε αυτή τη δοξασία.
- Τόσο τα σημαντικότατα αρχαιολογικά ευρήματα, όσο και μια πιο προσεκτική μελέτη της Αρχαίας Γραμματείας, αποδεικνύουν ότι οι Έλληνες, όχι μόνον είχαν ασχοληθεί με τη μηχανική, αλλά έκαναν και εκεί θαύματα.
Έτσι, στα επόμενα δύο μαθήματα (Τετάρτη 9 και 16 Ιανουαρίου, ώρα 7 μ.μ.) ο Θεολόγης Ανδρονίδης, βασικός συνεργάτης και συντονιστής του Πνευματικού μας Συμποσίου «Μαθήματα Κλασσικής Παιδείας» θα ασχοληθεί με τις εφευρέσεις των Αρχαίων που άλλαξαν την ιστορία του τεχνολογικού πολιτισμού και όχι μόνον.
Εφευρέσεις της καθημερινής ζωής που έκαναν πιο παραγωγική και ξεκούραστη την εργασία, αλλά και πολεμικές κατασκευές που κατέστησαν το στρατό τους μια ανίκητη μηχανή.
Ο Θεολόγης Ανδρονίδης, καθηγητής Χημείας στη δημόσια εκπαίδευση διακρίνεται για την πληρότητα και την πολυμέρεια των πνευματικών του ενδιαφερόντων. Πλην της ειδικότητάς του ασχολείται με τη φιλοσοφία, τις θετικές επιστήμες και την τεχνολογία στον Αρχαίο Ελληνικό κόσμο και μέχρι σήμερα έκανε εξαιρετικές εισηγήσεις που διηύρηναν το πεδίο γνώσης και αντίληψης των πολλών συμπολιτών μας που παρακολουθούν τα Μαθήματα Κλασσικής Παιδείας.
Εκπαιδευτικός με ουσιαστική προσφορά στη μαθητιώσα νεολαία, αλλά και με συμμετοχή στο μορφωτικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι της σερραϊκής κοινωνίας.
Τα μαθήματα γίνονται κάθε Τετάρτη, ώρα επτά (7) μ.μ. στο Μαξίμειο Πνευματικό Κέντρο.
Συντονιστές των μαθημάτων είναι οι εκπαιδευτικοί: Ανδρονίδης Θεολόγης, Νότας Θωμάς και Χασιωτάκη Ειρήνη.

Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2013

Ελληνική αϋπνία - Μισέλ Φάις

   

Αρχικά μου τράβηξε την προσοχή ο τίτλος: "Ελληνική αϋπνία"...Σαν σχήμα οξύμωρο ακούγεται. Ο ελληνικός ύπνος περισσότερο μας ταιριάζει ως ιδιοσυγκρασία, παρά η αϋπνία. Ο έλληνας θέλει να κοιμάται. Άυπνος όμως είναι ο δημιουργός, αυτός που συνταιριάζει τα θραύσματα της καθημερινότητας σε ένα νέο καθαρά προσωπικό κόσμο. Έχουμε λοιπόν μπροστά μας μια βιογραφία του Γεώργιου Βιζυηνού γραμμένη από το Μισέλ Φάις. Μια μαύρη βιογραφία. Μου αρέσει τη βιογραφία να τη συνθέτει ένας ομότεχνος και μάλιστα και συντοπίτης, όπως ο Μισέλ Φάις, εραστής του λόγου και θρακιώτης. Η Θράκη κρύβει μέσα της κάτι το βακχικό και ...παγανιστικό. Όπως και τα γραπτά του Φάις. Όπως και ο τρόπος προσέγγισης του Βιζυηνού. Πουθενά προσπάθεια αγιοποίησης μετά θάνατον. Ο Βιζυηνός μόνος του και αλλού. Ο μόνος στον οποίο λογοδοτεί ο δημιουργός είναι το έργο του, όχι στο συνάφι του, όχι στο κοινό του. 
   Διαβάζοντας την "Ελληνική αϋπνία" είναι σα να προσγειώνομαι με αλεξίπτωτο στην εποχή που έζησε ο Βιζυηνός. Ο Φάις μου δημιούργησε το περίγραμμα μέσα στο οποίο μπορώ να κινηθώ. Αρχικά ένα γλωσσάρι λέξεων από το έργο του Βιζυηνού (ωρυγή=ούρλιασμα, χανεντές=τραγουδιστής, νταλώνομαι=ζαλίζομαι...) είναι σαν τις ψιχάλες πριν την νεροποντή. Στη συνέχεια μια σειρά αποσπάσματα από ένα ψυχιατρικό αρχείο με βάζουν μέσα στο ψυχιατρικό ίδρυμα και  βλέπω τους τροφίμους μπροστά μου. Άρα μέσα στο ψυχιατρείο με τις λέξεις να ψάχνω να βρω το Βιζυηνό. Και για το τέλος μία σειρά από αναπάντητες επιστολές που στέλνει ένας αναγνώστης στον Βιζυηνό. Μήπως γιατί και αυτός κρύβει ένα Βιζυηνό μέσα του; "... καθώς εκεί που υπάρχει έργο δεν υπάρχει τρέλα. Καθώς η τρέλα αρχίζει όταν το έργο τελειώνει..."
   Αφορμή να διαβάσω έργα του Μισέλ Φάις είναι μια πιθανή επίσκεψή του και  βιβλιοπαρουσίαση  στην πόλη των Σερρών. Διάβασα τα "Κτερίσματα" και στη συνέχεια την "Ελληνική αϋπνία". Τα βιβλία του μου δημιουργούν εξάρτηση...